El CAP de Sitges i els Serveis Socials de l’Ajuntament de Sitges han presentat el model de treball col·laboratiu entre ambdues estructures en el decurs de la Jornada Fem Salut, celebrada el passat 15 de novembre al Centre Cultural de Miramar de Sitges.

La jornada va ser inaugurada per la regidora de Drets Socials, Ciutadania i Igualtat, Júlia Vigó,i va comptar amb una cinquantena de professionals de l’atenció primària i els serveis socials del consistori amb l’objectiu de conèixer i reconèixer la tasca, els circuits, les problemàtiques de la població i les expectatives de cadascun dels dos àmbits professionals el sanitari i el social. La iniciativa es marcava la voluntat de construir un model d’atenció centrat en la persona i ajustat a la problemàtica real de la població de Sitges.

Les treballadores socials, Núria Camacho del CAP de Sitges, i Sílvia Alba, de l’Ajuntament de Sitges van exposar les fites aconseguides fins ara gràcies al treball conjunt dels últims mesos, i alhora van explicar els reptes que es proposen en l’inici d’aquesta nova etapa. En aquesta línia, s’han prioritzat uns col·lectius especialment vulnerables per començar a desenvolupar accions d’acord a un circuit que ja han dissenyat per facilitar la coordinació de les dues institucions enfront a les demandes concretes de la població.

Els primers col·lectius identificats com rellevants són la gent gran en situació de vulnerabilitat, amb unes necessitats d’atenció multidisciplinària i comunitària; la infància immersa en situacions de risc a causa de maltractament o desemparament i, per últim, persones amb problemes de salut mental o sense sostre. En tots els casos, tots els professionals coincideixen en destacar que la coordinació de les dues administracions és cabdal.

La jornada també va reservar un espai per mostrar experiències de salut comunitària, com el Programa INFADIMED, que promou la dieta i hàbits saludables entre la població infantil i adolescent, i els tallers de salut bucodental, que l’odontòloga del CAP imparteix per a col·lectius específics: embarassades, nadons…

Finalment, les responsables de Serveis i Drets Socials de l’Ajuntament de Sitges van presentar als professionals sanitaris els recursos dels quals disposa la institució per tal que la primària tingui total coneixement per identificar-los i oferir-los a la ciutadania.

La jornada va ser un exemple de la voluntat de treballar en xarxa de manera sostenible i eficient per al benestar de la població de Sitges.

El model col·laboratiu s’inclou dins del Pla d’Atenció Integrada Social i Sanitària (PAISS) del Govern de la Generalitat, que té com a propòsit desplegar un model d’atenció integrada dels serveis sanitaris i socials eficaç, sostenible i al servei de les persones.

La Direcció d’Atenció Primària (DAP) Costa de Ponent

La DAP Costa de Ponent ofereix serveis de salut de qualitat, resolutius i propers a la ciutadania a les comarques del Baix Llobregat, l’Alt Penedès i el Garraf, i a l’Hospitalet de Llobregat. Està formada per tres serveis d’atenció primària (SAP): Delta del Llobregat, Baix Llobregat Centre i Alt Penedès–Garraf–Nord. Inclou 70 centres d’atenció primària. Dona cobertura a més de 1,2 milions de persones de 68 municipis, d’una extensió total de 1.400 km2. La DAP Costa de Ponent, l’Hospital Universitari de Bellvitge i l’Hospital de Viladecans formen la Gerència Territorial Metropolitana Sud de l’ICS.