Atès que som conscients del món globalitzat en el que vivim, exigim i apostem per alternatives de governança política amb visió global.

Atès que en consonància amb les diverses realitats socioculturals que actualment poblen els nostres municipis i, si realment creiem en la declaració de Sitges Municipi d’Acollida, aprovada per Ple en data de 27 de setembre de 2015, així com la declaració de Municipi antifeixista i antiracista, aprovada per Ple en data de 25 de febrer de 2019, i en exercici de responsabilitat i coherència política, cal avançar atenent, servint i donant resposta a la realitat sociocultural existent en el nostre municipi i per extensió a Catalunya.

Atès que l’Ajuntament de Sitges hauria de vetllar per l’existència i compliment dels drets de ciutadania d’aquells veïns/nes, que com tota persona té inherent el dret a migrar, havent optat a exercir-lo a fi de poder construir un projecte de vida sense patir discriminacions racistes, feixistes i xenòfobes.

Atès que el respecte vers la diferència ha de ser un valor democràtic que configura l’existència de comunitats multiculturals, amb els múltiples matisos i riqueses culturals i amb independència de lloc de procedència, gènere, cultura i/o creença religiosa. 

Atès que l’administració local, per la seva naturalesa és la més propera a la ciutadania i per tant, pot i ha d’impulsar polítiques que contribueixin a facilitar les vides de les seves conciutadanes com a resposta col·lectiva i transversal, així com contribuir en l’enfortiment de vincles, la solidaritat, el bon veïnatge i la creació de municipis i pobles d’acollida real i digna, 

Per tot això proposem al Ple de I’Ajuntament de Sitges, l’adopció dels següents ACORDS.

  1. Vetllar per la no realització d’identificacions per raó de perfil ètnic, les quals estan prohibides per la UE. Els municipis han de garantir que s’acati la prohibició de pràctiques discriminatòries per raó de naixement o raça, establerta tant a l’article 14 de la Constitució Espanyola com a l’article 26 del Conveni Internacional sobre Drets Humans i Polítics de Nacions Unides, i a sentències del Tribunal Europeu de Drets Humans (Cas Timishev 2006, Cas Rosalind Williams 2009). 

 

  1. Establir mecanismes de consulta i participació ciutadana de totes les veïnes independentment de la seva situació administrativa, fins aconseguir lleis que reconeguin el dret a vot de tota persona adulta que visqui en un territori. Els municipis han de treballar maneres de consultar i escoltar les veus de totes les seves veïnes i veïns sense diferència per nacionalitat o situació administrativa. 

 

  1. Empadronament sense domicili fixe. Cal garantir el dret a l’empadronament de tota persona que visqui al municipi i que aquest empadronament garanteixi a la vegada els drets humans i civils de les veïnes i veïns. El procés d’empadronament sense domicili fix ha de ser senzill i si cal, acompanyat de traductors i mediadors culturals.
  1. La precarització de la vivenda de les famílies migrades no pot suposar la separació del nucli familiar, sinó la cerca urgent de solucions d’habitabilitat dignes. Cal trobar solucions per a les famílies migrades en risc d’exclusió social com ara el lloguer social, la vivenda de protecció oficial o les ajudes econòmiques, enlloc de separar nuclis familiars i internar als infants als centres de menors a causa de la precarietat econòmica de les famílies. Aquesta decisió de separar als menors de les seves famílies només pot ser presa per un jutge com a mesura extraordinària i no com es fa en el sistema actual de desprotecció de la infància. 

 

  1. Els càrrecs i treballadors públics, han de reflectir la diversitat de la població real a la qual representen. Exigim formació obligatòria i urgent amb perspectiva de gènere, antiracista i d’identificació sexo-afectiva. Aquesta formació ha de ser prioritàriament impartida per persones dels col·lectius que més sovint troben barreres a les institucions.

 

  1. Mesures de protecció per les veïnes i veïns davant d’un procés de deportació forçada. Els municipis han de prendre mesures de protecció per als seus habitants com suport legal especialitzat d’emergència, telèfons on trucar en cas d’internament al CIE o detenció per deportació i la creació d’un mecanisme que actuï en defensa de totes les seves veïnes migrants. 

 

  1. Instar a la Generalitat de Catalunya, la qual té competències en materia de salut, treball, educació, seguretat, entre altres, així com el Govern de l’Estat Espanyol, qui ostenta les competències en materia d’estrangeria, a revertir la política de diferència i classificació de persones, garantint el compliment sense excepció alguna de l’article 14 de la C.E (Los españoles son iguales ante la ley, sin que pueda prevalecer discriminación alguna por razón de nacimiento, raza, sexo, religión, opinión o cualquier otra condición o circunstancia personal o social), juntament amb l’article 26 del Conveni Internacional sobre Drets Humans i Polítics de les Nacions Unides (Tothom és igual davant la llei i té el dret, sense cap discriminació, a igual protecció de la llei. En aquest respecte la llei ha de prohibir totes les discriminacions i ha de garantir a tothom una protecció igual i efectiva contra qualsevol discriminació per motius de raça, de color, de sexe, d’idioma, de religió, d’opinió política o d’una altra índole, origen nacional o social, posició econòmica, naixement o qualsevol altra condició social), així com procedir a derogar la Llei Orgànica 4/2000 d’11 de gener sobre Derechos y Libertades de los Extranjeros en España y su Integración Social, modificada per les LO 8/2000, 14/2003 y 2/2009, donat que és la norma espanyola que regula l’accés i estada de les persones considerades com estrangeres comunitàries en territori espanyol juntament amb els drets i llibertats que se’ls reconeix.

 

Sitges a 6 de setembre de 2019

Grup Municipal d’Esquerra Republicana de Sitges

Grup Municipal de Sitges Grup Independent

Grup Municipal de Guanyem Sitges